Zasada 5: Zachowaj ostrożność!

Nie wierz we wszystko, co mówią!

Z naszych badań wynika, że mamy karmiące częściej sprawdzają wiarygodność tego, co mówi im personel medyczny, niż tego co znajdują w internecie. Przekonanie o nieomylności internetu może być ryzykowne, zwłaszcza jeśli dotyczy zdrowia. Personel medyczny ma udokumentowane umiejętności, postępuje według wytycznych wydanych przez szerokie gremia naukowe, bierze odpowiedzialność prawną za swoje działania, ma izbę zawodową. Racja, że w obszarze laktacji mity bywają powtarzane też przez medyków, jednak ryzyko szkodliwej informacji jest niższe.

FB, Instagram, Tik Tok, YouTube…

Kiedy mama karmiąca piersią ma problem laktacyjny dość łatwo może opisać swój problem z prośbą o poradę na facebookowej grupie. Odpowiedź zazwyczaj przychodzi szybko. Jednak polecamy ZACHOWAĆ OSTROŻNOŚĆ. Czy na pewno uzyskane porady są zgodne z aktualną wiedzą medyczną? Osoba odpowiadająca na pytanie może nie posiadać ani wykształcenia medycznego, ani rzetelnej wiedzy o laktacji, a bazować tylko na własnym doświadczeniu. W sieci każdy może być samozwańczym ekspertem i uważać, że racja jest po jego stronie. Dodatkowo rzadko kiedy takie grupy mają moderację, która wyłapie nieodpowiednie treści. Zazwyczaj nie ma też konieczności przedstawiania publikacji naukowych czy artykułów potwierdzających swoją poradę. Należy brać pod uwagę, że osoba po drugiej stronie ekranu nie bierze żadnej odpowiedzialności za  skutki tej porady.

Na Instagramie czy TikToku  bywają aktywni medycy zawodowo zajmujący się mamami karmiącymi lub osoby publiczne, które mimo braku takiego wykształcenia mają dar przekazywania wiedzy i rzesze obserwujących osób. Współpracują z ekspertami, cytują doniesienia naukowe i publikacje, a przekazując wiedzę swoim followersom, robią  świetną robotę. Jednak ponownie – polecamy ZACHOWAĆ OSTROŻNOŚĆ. Odruchowo myśli się, że duża liczba obserwujących jest dowodem na wiarygodność, bo przecież tak dużo ludzi nie może się mylić. A co jeśli okaże się, że to „grono osób” to tak naprawdę tysiące botów?

Użyj narzędzi do weryfikacji

Opisane problemy dotyczą wszystkich dziedzin, dlatego powstają specjalistyczne narzędzia do weryfikacji informacji:

Dystans do reklam

W dzisiejszym świecie pełnym potrzebnych i niepotrzebnych produktów nie unikniemy reklamy i marketingu. To dźwignia handlu. Reklama produktów przeznaczonych do karmienia niemowląt do 12. miesiąca życia jest obwarowana wieloma ograniczającymi ją przepisami, ze względu na wrażliwą materię i podatność młodych rodziców. W Polsce producenci muszą respektować:

Ze względu na spore ograniczenia w reklamie skierowanej do rodziców małych dzieci reklamodawcy szukają różnych sposobów dotarcia do klienta. Zazwyczaj ich media są dobrze pozycjonowane. Na stronach można znaleźć wiele artykułów poświęconych zdrowiu, również żywieniu dzieci. Bywa, że są autoryzowane i zawierają piśmiennictwo. Firmy te mają możliwość zatrudniania fachowców z każdej dziedziny. Czasem jednak ich posty wyglądają jak neutralne porady, a zbierają dane potencjalnych klientów, którym podsuwają  konkretne produkty. Technik jest z pewnością wiele i nie zmieni się tego. Można zachować dystans. Sprawdzić autora i źródła prezentowanej wiedzy. A potencjalne zakupy skonsultować z innymi rodzicami lub z ekspertami w dziedzinie, której dotyczą.